Digital Democratic Mobilization in Hybrid Media Systems 

About

Digitization has had a massive impact on democratic processes across the world in recent years. Very different new political movements such as the AfD or En Marche, Pegida or Pulse of Europe, and the Identitarian Movement or #metoo, were able to win a large numbers of supporters in a very short period of time. DigiDeMo’s work starts from the observation that effective mobilization of these new political actors might be closely connected to their use of direct digital media. Orchestrated operations, automated distribution, and micro-targeting allow in effectively addressing online audiences. A broader scientific understanding of the political implications of digitization and deeper insights as to how digital instruments could promote democratic development are at the core of DigiDeMo. The project aims at an integration of applied computer science and communication research into a framework of computational social science (Lazer et al., 2009). Therefore, it combines methods such as automated text analyses (NLP, Topic Modeling) with surveys and Eye-Tracking studies. DigiDeMo seeks to transfer knowledge to democratic multipliers, on what is making campaigning strategies successful, and how micro-targeting, bots, and individual-centered campaigns can be utilized to generate participation. DigiDeMo, thus, provides scientific insights into how digitization affects democracy.

 

DigiDeMo is funded by the Bavarian State Ministry of Science and the Arts and coordinated by the Bavarian Research Institute for Digital Transformation (bidt)

    About DigiDeMo

    Bundestagswahl SoMeWA 2021



    Bundestagswahl SoMeWA 2021

    • Woche 1

      Hauptfund

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    • Woche 2

      Hauptfund

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    Bundestagswahl SoMeWA

    Woche 1

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    Woche 2

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    News

    • Social-Media-Wahlanalyse 2021

      #SoMeWa21
      Wie nutzen Parteien und Spitzenkandidierende eigentlich Social Media, um ihre Anhänger*innen im Wahlkampf zu mobilisieren? Welche Themen stehen im Zentrum, welche Rolle spielt Negative Campaigning im Netz und verbreiten Parteien auch Falschinformationen? Wie werden Facebook und Instagram zur Visualisierung und Personalisierung von Politik genutzt?
      Diesen und weiteren spannenden Fragen geht die Social-Media-Wahlanalyse 2021 (#SoMeWa21) von Dr. Jörg Haßler, Katharina Schlosser und Anna-Katharina Wurst von der Ludwig-Maximilians-Universität München sowie Simon Kruschinski von der Johannes Gutenberg-Universität Mainz nach. Die Forscher*innen analysieren im Rahmen der #SoMeWa21 die Wahlkampfstrategien von Parteien und Spitzenkandidierenden und nehmen hierzu u. a. die Themenagenda und die Darstellung zentraler politischer Akteur*innen während der „heißen Wahlkampfphase“ vier Wochen vor der Bundestagswahl 2021 in den Blick.
      Das Besondere daran: Die Ergebnisse werden brandaktuell wöchentlich in Blogeinträgen auf dieser Website vorgestellt und eingeordnet. So lassen sich schon vor der tatsächlichen Wahl aktuelle Trends und Entwicklungen in der Kommunikation der Parteien und Politiker*innen aufzeigen.
      Mit Verfahren der manuellen quantitativen Inhaltsanalyse, die durch automatisierte Datenerhebungsverfahren ergänzt werden, untersucht die #SoMeWa21 im Zeitraum vom 30. August bis zum 26. September 2021 die Posts und Werbeanzeigen auf den Facebook- und Instagramseiten der Bundestagsparteien (CDU, CSU, Bündnis 90/Die Grünen, SPD, FDP, AfD, Die Linke) sowie ihrer Spitzenkandidierenden.
      Die #SoMeWa21 ist Teil des internationalen Projektes Digital Election Campaigning Worldwide (DigiWorld), das Kampagnenstrategien weltweit
      untersucht und wird im Rahmen der Nachwuchsforschungsgruppe „Digital Democratic Mobilization in Hybrid Media Systems (DigiDeMo)“ durchgeführt.
       
      Weitere Informationen finden Sie auf dieser Website
      Kontakt: joerg.hassler@ifkw.lmu.de
       
       Unterstützt von:
       
       
      DigiDeMo wird durch das Bayerische Staatsministerium für Wissenschaft und Kunst gefördert  und durch das Bayerische Forschungsinstitut für digitale Transformation (bidt) koordiniert.
       
       
       
       
       
       
    • April 2021

      The DigiDeMo team Anna-Katharina Wurst, Katharina Schlosser and Jörg Haßler together with Marc Jungblut, conducted a study on the Twitter communication of Fridays for Future in German-speaking countries and the impact of the Corona pandemic lockdown on their  digital communication strategy. Anna-Katharina Wurst presented results of our study at the digital conference DACH 21 – Three-Country Conference on Communication Science, 7 – 9 April 2021 in Zurich. The results show that the lockdown had a diminishing effect on the number of tweets, while hashtags and topics of tweets published during the lockdown indicated a more thematic discourse about the climate crisis. As the overall volume of tweets is largely driven by protest events, Fridays for Future sought to organize online-only events during the lockdown.

    • November 2020

      DigiDeMo just finished conducting an online survey with more than 1,000 participants focusing on political mobilization on social media sites.

    • October 2020

      DigiDeMo together with bidt presents this year’s colloquium of the Early Career Researchers Network Political Communication (NapoKo). Due to the pandamic the colloquium takes place as a digital conference from 26 November to 27 November 2020.

       

      For further information visit www.napoko.de

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    News

    Team

    Dr. Jörg Haßler

    LMU Munich

    Katharina Schlosser, M.A.

    LMU Munich

    Anna-Katharina Wurst, M.A.

    LMU Munich

    Anisha Arenz

    JGU Mainz

    Daniel Matter

    LMU Munich

    Elisabeth Schmidbauer

    LMU Munich

    Luise Schulz

    LMU Munich

    Antonella Wahl

    LMU Munich
    Team

    Publications

    • Haßler, J., Kümpel, A.-S., & Keller, J. (accepted). Instagram and Political Campaigning in the 2017 German Federal Election. A Quantitative Content Analysis of German Top Politicians’ and Parliamentary Parties’ Posts. Information, Communication & Society.

    • Haßler, J., Wurst, A.-K., Jungblut, M., & Schlosser, K. (accepted). The influence of the pandemic lockdown on Fridays for Future’s hashtag activism. New Media & Society.

    • Haßler, J., Magin, M., Rußmann, U., Baranowski, P., Bene, M., Schlosser, K., Wurst, A.-K., Fenoll, V., Kruschinski, S., & Maurer, P. (2020). Reaching out to the Europeans. Political parties’ Facebook strategies of issue ownership and the second-order character of European Election campaigns. In C. Holtz-Bacha (Hrsg.),  Europawahlkampf 2019: Zur Rolle der Medien (pp. 87-113). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-31472-9_3

    • Jost, P., Maurer, M., & Haßler, J. (2020). Populism fuels love and anger: The impact of message features on users’ reactions on Facebook. International Journal of Communication, 14, 2081-2102.

    • Fenoll, V., & Haßler, J. (2019). ¿La red de los populistas? Diferencias en la campaña electoral en facebook de España y Alemania [The populists‘ network? Differences in political facebook-campaigns in Spain and Germany]. IC – Revista Científica De Información Y Comunicación, 16, 451–484.

    • Haßler, J., & Kruschinski, S. (2019). Vernetzte Kampagne?! Die Verbindung von Offline- und Online-Wahlkampf im Wahljahr 2017 am Beispiel der Mobilisierungskampagnen von CDU und SPD [Cross-linked campagin?! The connection of offline and online election campaigns in the election year 2017 on the example of CDU and SPD’s mobilisation campaigns]. In C. Holtz-Bacha (Hrsg.), Die (Massen-)Medien im Wahlkampf (S. 73-95). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-658-24824-6_4

    Publications

    Presentations

    • Sülflow, M., Jost, P., Kruschinski, S., & Haßler, J. (2021). Sponsoring political microtargeting´s transparency?! How ad disclaimers affect the perception and evaluation of Facebook ads. 8th Annual Conference of the European Communication Research and Education Association (ECREA), Braga, 6-9 September 2021.

    • Haßler, J., Wurst, A.-K., & Schlosser, K. (2021). How the Alternative für Deutschland uses Facebook as an alternative communication channel. 26. World Congress of Political Science. Lisbon, 10-14 July 2021.

    • Maurer, P., Magin, M., Bene, M., Kruschinski, S., Haßler, J., Schlosser, K., & Wurst, A.-K. (2021). Engaging users through information or critique? „Likes“ and „shares“ for parties on Facebook during the 2019 European Election campaign. 3. Weizenbaum Conference „Democracy in Flux – Order, Dynamics and Voices in Digital Public Spheres“. Berlin, 17-18 June 2021 (virtual).

    • Schlosser, K. (2021). Political mobilisation on social networking sites. DigiMeet of the Bavarian Research Institute for Digital Transformation (bidt), the Center for Advanced Internet Studies (CAIS) and the Weizenbaum Institute (WI), 10 June 2021 (virtual).

    • Wurst, A.-K. (2021). “Please visit my Facebook page” – Social media accounts of German politicians and parties. DigiMeet of the Bavarian Research Institute for Digital Transformation (bidt), the Center for Advanced Internet Studies (CAIS) and the Weizenbaum Institute (WI), 10 June 2021 (virtual).

    • Geiß, S., Haßler, J., Guinaudeau, I., Wagner, A., Monzer, C., & Lundheim, S. H. (2021). How ‘cultural eyeglasses’ affect public opinion about energy: Cross-national differences in how considerations affect energy policy preferences. Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Denver, CO, 27-31 May 2021 (virtual).

    • Wurst, A.-K., Haßler, J., Jungblut, M., & Schlosser, K. (2021). Slacktivism only? The influence of the pandemic lockdown on Fridays for Future’s hashtag activism. Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Denver, CO, 27-31 May 2021 (virtual).

    • Wurst, A.-K., Schlosser, K., Haßler, J., Kruschinski, S., Rußmann, U., Magin, M., & Fenoll, V. (2021). „I have a clear mandate from my political family“ A cross-national quantitative content analysis of Facebook posts of European and national parties in the 2019 European election campaigns. Three-Country Conference on Communication Science of DGPuK, ÖGK and SGKM. Zurich, 7-9 April 2021 (virtual).

    • Keller, J., Haßler, J., & Kümpel, A. S. (2021). . Instagram and party campaigning in the 2017 German federal election. A quantitative content analysis of the Instagram posts of German top politicians and parliamentary parties. Three-Country Conference on Communication Science of DGPuK, ÖGK and SGKM. Zurich, 7-9 April 2021 (virtual).

    • Jost, P., Kruschinski, S., Sülflow, M., Haßler, J., & Maurer, M. (2021). Understanding the effects of political online targeting. Two studies on the impact of party preference and the mediating role of message perception. Three-Country Conference on Communication Science of DGPuK, ÖGK and SGKM. Zurich, 7-9 April 2021 (virtual).

    • Wurst, A.-K., Jungblut, M., Schlosser, K., & Haßler, J. (2021). Slacktivism only? The influence of the pandemic „lockdown“ on online debates about Fridays for Future. Three-Country Conference on Communication Science of DGPuK, ÖGK and SGKM. Zurich, 7-9 April 2021 (virtual).

    • Haßler, J., Wurst, A.-K., Schlosser, K., Magin, M., Bene, M., Rußmann, U., & Fenoll, V. (2021). The same tool for different tasks? Facebook campaign strategies during the 2019 European Parliament election campaign. ECREA Political Communication Section Interim Conference: „Communicating crisis: Political communication in the age of uncertainty“. Bucharest, 26-27 March 2021 (virtual)

    • Magin, M., Bene, M., Haßler, J., Lilleker, D., Kruschinski, S., Baranowski, P., Rußmann, U., Farkas, X., Jackson, D., & Fenoll, V. (2021).  Populism in context. A cross-country investigation of the Facebook usage of populist appeals during the 2019 EP elections. ECREA Political Communication Section Interim Conference: „Communicating crisis: Political communication in the age of uncertainty“. Bucharest, 26-27 March 2021 (virtual).

    • Schlosser, K., Wurst, A.-K., & Haßler, J. (2021). Europäische Identifikationsfiguren? Die Personalisierung der Wahlkampfkommunikation zur Europawahl 2019 [European identification figures? The personalisation of election campaign communication in the 2019 European Election]. Annual conference of the political communication section of the DGPuK. Berlin 12 February 2021 (virtual).

    • Rußmann, U., Magin, M., Haßler, J., Baranowski, P., Bene, M., Ceron, A., Farkas, X., Fenoll, V., Jackson, D., Kruschinski, S., Larsson, A. O., Lilleker, D., Maurer, P., Schlosser, K., Veneti, A., & Wurst, A.-K. (2021). “Populists” communication on Facebook during the 2019 EP Elections. Protagoras symposium “Europe facing populists in power: communication strategies and practices”. Brussels, 14-15 January 2021 (virtual).

    • Schlosser, K. (2020). Politische Mobilisierung auf Social-Media-Seiten. Eine experimentelle Befragung [Political mobilisation on social media sites. An experimental survey]. 11. Colloquium of the Early Career Researchers Network Political Communication (NapoKo). Munich, 26-27 November (virtual).

    • Wurst, A.-K. (2020). Analyse von NutzerInnenkommentaren zu Social-Media-Beiträgen von Parteien und PolitikerInnen [Analysis of user-comments on parties and politicians social media posts]. Forschungsfragen. 11. Colloquium of the Early Career Researchers Network Political Communication (NapoKo). Munich, 26-27 November (virtual).

    • Porten-Cheé, P., Haßler, J., Jost, P., Eilders, C., & Maurer, M. (2020). Popularity cues in online media. Theoretical and methodological perspectives. Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Gold Coast, Australia, 21-25 May 2020 (virtual).

    • Haßler, J., Kruschinski, S., Sülflow, M., & Jost, P. (2020). (P)Reaching to the audience?! Eine empirische Analyse der Reichweite von Facebook-Posts im Wahlkampf mit FacebookInsight-Daten [(P)Reaching to the audience?! An emperical analysis regarding the reach of Facebook-Posts in election campaigns with FacebookInsight-data]. 65. Annual conference of the DGPuK. Munich, 10-12 March 2020.

    • Sülflow, M., Jost, P., Kruschinski, S., & Haßler, J. (2020). Zur Wahrnehmung und Wirkung von politischem Microtargeting auf Facebook. Ein Eye-Tracking-Experiment [On the perception and effects of political microtargeting on Facebook. An eye-tracking-experiment]. 65. Annual conference of the DGPuK. Munich, 10-12 March 2020.

    • Haßler, J., Schlosser, K., Wurst, A.-K., Magin, M., & Kruschinski, S. (2020).  Facebook als alternative Öffentlichkeit für Deutschland. Wie die AfD Facebook im Europawahlkampf nutzte [Facebook as an alterative public sphere for Germany. How the AfD used Facebook in the European Election campaign]. Poster presentation of the annual conference of the political communication section of the DGPuK. Mainz, 05-07 February 2020.

    • Kruschinski, S., Haßler, J., Bene, M., Baranowski, P., Ceron, A., Fenoll, V., Jackson, D., Larsson, A. O., Lilleker, D., Magin, M., Maurer, P., Rußmann, U., Schlosser, K., Veneti, A., & Wurst, A.-K. (2020). Really a European Populist Zeitgeist? How populists used Facebook posts and ads for campaigning across 11 countries in the European Election Campaign 2019. Workshop „European Elections 2019“ of the „Amsterdam Centre for European Studies (ACES)“ Amsterdam, 30-31 January 2020.

    • Magin, M., Baranowski, P., Bene, M., Ceron, A., Fenoll, V., Haßler, J., Jackson, D., Kruschinski, S., Larsson, A. O., Lilleker, D., Maurer, P., Rußmann, U. & Schlosser, K., Veneti, A., & Wurst, A.-K. (2019). How political parties tried to produce participation in the European Election Campaign 2019 – a comparative content analysis of parties’ Facebook campaigns in 11 countries. Workshop on The Production of Participation in the Digital World. Trondheim, 12-13. Dezember 2019.

    • Haßler, J., Baranowski, P., Bene, M., Ceron, A., Fenoll, V., Jackson, D., Kruschinski, S., Larsson, A. O., Lilleker, D., Magin, M., Maurer, P., Rußmann, U., & Schlosser, K. (2019). Campaigning for Strasbourg (CamforS) – a Cross-National Comparison of Campaign Mobilization in Social Media. Congress on European Elections 2019: Populism & Euroscepticism. Valencia, 20-22 November 2019.

    • Kruschinski, S., Haßler, J., Jost, P., & Sülflow, M. (2019). Opening Facebook’s black box: Using Facebookinsight-data for mapping the reach of sponsored posts on Facebook. Workshop „Removing Barriers to Digital Platform Transparency across Europe“ der „The European Advisory Group of Social Science One“, European Commission (DG Connect) and „Social Observatory for Disinformation and Social Media Analysis“ (SOMA). Brussels, 18. October 2019.

    • Kruschinski, S., & Haßler, J. (2019). Toward the digital movement party? How German parties use technological innovations for campaigning and how it shapes their organization. Symposium „Social Movements and Parties in a Fractured Media Landscape“. Florence, 1-2 July 2019.

    • Haßler, J., Fenoll, V., & Jost, P. (2019).  A Populist Attention Machine? The Shareworthiness of Populists’ Facebook Posts During Elections in Spain and Gemany. Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Washington D.C., 24-28 May 2019.

    • Jost, P., Maurer, M., & Haßler, J. (2019). What fuels Love and Anger? The Impact of Message and Profile Characteristics on Users’ Reactions on Facebook – a Multilevel Approach. Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Washington D.C., 24-28 May 2019.

    • Haßler, J., Fenoll, V., & Jost, P. (2019). „Somos la Alternativa“ – „Wir sind die einzige echte politische Alternative“. Eine vergleichende Analyse der Facebook-Wahlkampfkommunikation von Podemos in Spanien und der AfD in Deutschland [„Somos la Alternativa“ – „We are the only true political alternative“. A comparative analysis of the Facebook-Election campaign communication of Podemos in Spain and the AfD in Germany]. 64. Annual conference of the DGPuK. Münster, 9-11 May 2019.


    Conference Panels and organized Workshops

    • Haßler, J. (2021). Campaigning for Strasbourg. A cross-national comparison of political parties’ Facebook campaigns in the 2019 European Elections. 8th European Communication Conference “Communication and trust: building safe, sustainable and promising futures. Brage, 6-9 September 2021.
    • Baranowski, P., Kruschinski, S., & Rußmann, U. (2021). Putting lipstick on a pig? Going negative in the 2019 European Election Campaign.

    • Lilleker, D., Maurer, P., & Balaban, D. (2021). Populist election campaigning: assessing the spread and impact across 12 EU nations.

    • Veneti, A., Farkas, X., Jackson, D., & Bene, M. (2021). Visual elements of the 2019 EP campaign on party Facebook: a twelve-country comparative analysis.

    • Wurst, A.-K., Haßler, J., Schlosser, K., & Magin, M. (2021). What parties and users care about. Issue ownership and shareworthiness in the EP Campaign 2019.

    • Bene, M., Ceron, A., Fenoll, V., & Larsson, A. O. (2021). Shared patterns: A cross-country investigation of user engagement with parties on Facebook.


    • 11. Colloquium of the Early Career Researchers Network Political Communication (NapoKo). Munich, 26-27 November 2021 (virtual).
    Presentations